نکاتی درباره زیرساخت فیزیکی مدرسه طبیعت

  1. جانمایی مناسب به نحوی که برای والدین آوردن و بردن کودکان قابل قبول باشد. حس دور بودن یا واقع بودن در محله / موقعیت نامناسب را القا نکند
  2. محصور بودن مناسب محوطه مدرسه به نحوی که کودکان تنها بتوانند از درب اصلی از مدرسه وارد یا خارج شوند و همچنین امکان سرقت از مدرسه محدود شده باشد (ما در کاوی کنج سابقه سرقت کبوترهای مدرسه را داشته ایم و همچنین حیوانات وحشی به حیوانات مدرسه آسیب رسانده اند).
  3. ورودی مدرسه: نسبت درب ورودی و فضای اداری مدرسه به نحوی باشد که:
  • ورود و به خصوص خروج کودکان بدون اطلاع مسئولین مدرسه امکان پذیر نباشد
  • به هنگام ورود کودک امکان ثبت حضور وجود داشته باشد (کودکی بدون ثبت حضور وارد فضای مدرسه نشود).
  • والدین هنگام ورود بدون تداخل با فضاهای فعالیت کودکان بتوانند به محل مخصوص والدین بروند
  1. ساختمان مدرسه می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • دفتر مدرسه: محل ثبت نام و پذیرش کودکان و گفتگو و صحبت با والدین
  • در صورت امکان فضای مجزا به عنوان محل کار تیم کاری و استراحت تسهیلگرها
  • یک و در صورت امکان دو اتاق برای کودکان: رختکن، کمد گذاشتن وسایل و کمد ابزار و وسایل کودکان و چکمه های عمومی و…
  • آشپزخانه / آبدارخانه
  • انبار خود مدرسه برای ابزار و تجهیزات مورد نیاز در فضا و انبار غذای حیوانات و… (در صورت داشتن سگ و گربه ممکن است نیاز به داشتن یک یخچال مجزا باشد).
  • محل استقرار والدین در هنگام برگزاری کارگاه در صورت امکان مشرف به فضای کلی فعالیت کودکان ولی بدون امکان ورود مستقیم به فضای فعالیت آنها.
  • فضای شستن دست برای کودکان قبل از خوردن چاشت یا بعد از اتمام کارگاه
  1. گلخانه (در گرما و سرمای شدید فضایی برای برگزاری کارگاه می تواند باشد).
  2. تپه های خاک و شن و ماسه یا فضای ایجاد حوضچه گل (خاک نرم و شن تازه شسته شده تهیه شود)
  3. مجموعه تنه های درخت با قطر سی سانت یا بیشتر و ارتفاع در حدود ۴۰ تا ۵۰ سانت برای ساختن بازی های مختلف و نشستن
  4. چوب و سنگ در اشکال و ابعاد مختلف / مجموعه لاستیک های در سایزهای مختلف (سیم لاستیک ها بیرون زدگی نداشته باشد) و… برای استفاده آزاد و خلاقانه کودکان
  5. تاب درختی / نردبان درختی
  6. کلبه درختی
  7. رشته های طناب موازی بین دو درخت / شبکه طنابی فشرده / غیر همسطح برای بازی کودکان
  8. کلبه های کوچک چوبی روی زمین / قلعه
  9. محوطه کاشت گیاهان / مزرعه کودکان
  10. برکه؛ حداکثر عمق ۳۰ سانتی متر. در صورت ساخت برکه برای بوجود آوردن یک اکوسیستم آبی، شعاع برکه بیش از ۲ متر (قطر ۴ متر) باشد و مرکز آن می تواند مقداری عمیق تر باشد
  11. ساخت مسیر آب و زیرساخت لازم برای ایجاد جریان آب برای بازی های آبی کودکان
  12. اجاق های گلی برای برپا کردن آتش و پخت و پز
  13. حیوانات مدرسه طبیعت و خانه های مناسب:
  • سگ (علاوه بر خانه مناسب و ظروف آب که نتواند چپه کند، ترجیح دارد که دارای یک محوطه فنس کشی شده کوچک هم باشد که در صورت حضور خانواده های حساس، بتوان سگ را در آن بخش نگهداری کرد).
    حداکثر تعداد سگ در مدرسه طبیعت یک فرد است.
  • گربه
  • مرغ، خروس، اردک و مرغابی، بوقلمون

در انتخاب خروس بسیار دقت شود. خروس نباید بزرگ و مهاجم باشد. باید در مورد خروس بسیار احتیاط به خرج داد.

  • کبوتر (و شاید برج کبوتر)
  • خرگوش
  • گوسفند و شاید بز
  • حیوانات بزرگ مثل گاو و اسب و…
  • رژیم غذایی حیوانات با مشورت دامپزشک و افراد با تجربه بایست تعیین شود و برنامه لازم برای تغذیه حیوانات در ساعات تعطیلی مدرسه و نیز روزهای تعطیل وجود داشته باشد.
  • ملاحظات دامپزشکی: انتخاب دامپزشک ناظر و تشکیل پرونده و ویزیت مرتب حیوانات با درج گزارش ویزیت در پرونده به صورت منظم / ورود هر حیوان جدید پس از واکسیناسیون و قرنطینه
  • حیواناتی که برای مدرسه طبیعت انتخاب می شوند، در سن کودکی باشند، تا در حضور بچه ها رشد کنند و بزرگ بشوند و در نتیجه به آنها عادت کنند.
  • برخی حیوانات، بعضی از نژادهای آنها برای ارتباط با بچه ها مناسب ترند و رفتار آرامتری نسبت به بچه ها دارند. این نکته در انتخاب حیوان لحاظ شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = هشت

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>